Nieuws

De laatste ontwikkelingen bij PGA Holland

Bericht

Vraag en antwoord: Peter Rijneveldshoek

De voorzitter van de PGA Holland over de kansen van en de uitdagingen voor zijn organisatie én de individuele pro's.

Wat is 2015 voor een jaar aan het worden?

'Ik ben van nature een optimistisch mens en ik zie dat het met de PGA Holland de goede kant opgaat. Er zijn diverse projecten opgestart die voor de toekomst het verschil kunnen maken. Daarnaast biedt de aantrekkende economie kansen om sponsoren aan te trekken. Voor de PGA en de pro's zelf.'

Op welke projecten doel je?

'De PGA Junior League bijvoorbeeld. In de VS is dat een succes en dat kan het in ons land ook worden. Kinderen de kans geven om in een team tegen andere clubs te spelen. Het is even laagdrempelig als leuk.'

En het past goed bij het streven van de NGF om meer jeugd op de banen en clubs te krijgen.

'Precies en daarmee noem je meteen de basis voor successen op de Nederlandse golfmarkt. De PGA Holland is niet voor niets een samenwerking met de NGF en de NVG aangegaan. Het zijn drie verschillende organisaties en aan de andere kant kunnen ze niet zonder elkaar. Voor elk van ons is "de golfer" de reden voor ons bestaan. Dat klinkt misschien wat dramatisch, maar iedereen begrijpt wat ik bedoel. De drie organisaties streven naar hetzelfde: de sport promoten en zorgen dat zoveel mogelijk mensen meer rondjes gaan spelen.' 'Denk wat dat laatste betreft ook maar eens aan het ineenschuiven van het 9- Stappenplan van de NGF en het Golfpaspoort van de NVG. Dat stappenplan maakt deel uit van de Golf Academie - een ander project waarin NGF en PGA Holland nauw samenwerken. Sportieve ambitie is het kernwoord. Wel, dat past heel goed bij ons. En is het overigens niet mooi dat Alexander Renders, een van onze leden, iemand is die daar voor en bij de NGF een belangrijke rol in speelt?'

Andere projecten?

'Niet alleen de Junior League dicht ik goede kansen toe. Wat denk je van het Drive, Chip & Putt project in de VS? Dat is ook een manier om kinderen nog veel meer plezier aan golf te laten beleven. Niet in de traditionele vorm van negen of achttien holes, maar wel spannend en leuk. De finale was in Amerika op Augusta, de zondag voor The Masters, en werd door de tv uitgezonden. Zie je al voor je hoe wij dat hier in de week van het Deloitte Ladies Open of het KLM Open samen met de NGF organiseren?' 'Realiseer je eens hoeveel kansen dit voor de pro's op de clubs en banen kan opleveren. Het vraagt wel een andere opstelling. Eentje die bij deze tijd past.'

Leg dat laatste eens uit.

'Onze opleiding is uitstekend, een van de betere van Europa. Ook de PGA of Europe vindt dat. De kritiek van sommige leden vind ik dan ook niet terecht. Kan het beter? Altijd! Maar voor welke organisatie, voor welke opleiding geldt dat niet? Een leven lang leren - dat is een noodzaak voor iedereen die wil slagen in de samenleving.'

'De PGA Holland vindt bijvoorbeeld dat er tijdens opleiding meer aandacht voor sales en marketing moet zijn. Hoe vaak wordt er niet gesproken over lesboeken die niet vol komen? Dat was vroeger anders, dat weet ik. Maar geeft de nieuwe tijd voor individuele pro's en golfscholen niet de kansen om nieuwe en bestaande golfers met leuke plannen, een innoverende aanpak en nog betere cursussen te verrassen?' 'En om terug te komen op die twee jeugdprojecten: die bieden de clubpro's toch ook een geweldige kans om hun capaciteiten te tonen, om initiatieven te ontplooien.' 'Een paar weken geleden hebben we een brainstorm-sessie gehad: het bestuur en een verrassend groot aantal gedreven leden. Mensen hebben daar hun verantwoording genomen en de schouders onder een paar plannen gezet. Die moeten leiden tot de versterking van de positie van de pro's.'

En kan de PGA Holland hen dus ondersteunen?

'Zonder twijfel, want het past allemaal in ons streven om het clubs, baaneigenaren en de 385 duizend golfers duidelijk maken hoeveel kwaliteit de pro's in huis hebben. Dat moet beter worden herkend en dan zal de erkenning ook groter worden. Zul je als pro wel zelf een stap naar voren moeten zetten. Het is aan de PGA Holland om qua marketing ook meer te gaan doen. Dat is dan ook een ander speerpunt van ons beleid.'

'Ik vind dan ook dat marketing en sales niet alleen tijdens de opleiding een prominentere plaats moet krijgen. Wat dacht je van Week 11? Als je meer van deze marketing-elementen toevoegt, wordt een gewaardeerd instituut nog beter, nog zinvoller.' 'En ik wil ook graag de PGA Club noemen. Daar komen we dit jaar ook mee naar buiten: een attractieve manier om golfers nog meer aan de PGA Holland en zijn leden te binden.'

Er zijn te veel teaching pro's in Nederland. Dat horen we nog wel eens.

'Ik ook, maar het klopt niet. Het is een kwestie van vraag en aanbod, nietwaar? Als je al het bovenstaande op een rijtje zet, dan zijn er zo veel mogelijkheden om de golfers naar je golfschool of lesmat te trekken. Als we daar in slagen, dan komen we zelfs pro's te kort.'