Nieuws

De laatste ontwikkelingen bij PGA Holland

Bericht

Pro Portret: Sander van Duijn

VanDSander.JPGIn zijn laatste jaren als amateur was hij lid van Golfclub Houtrak. Nu is hij er sinds een paar maanden head professional.

Hoe het is het om terug te zijn op het oude nest?

'Heel leuk. Al is mijn rol natuurlijk heel anders. Mijn functie op Houtrak is ook anders vergeleken met de vorige club waar ik werkte: de Hilversumsche.

Hoe bijzonder is je golfschool. Of hoe bijzonder gaat hij worden?

'Ik zit nog volop in wat je de opstart kunt noemen. Dat op Houtrak alles aanwezig is om het optimale uit je spel te halen voor ieder niveau. Daartoe behoort ook het zoeken van specialisten wie ik samen ga werken.. Denk daarbij ook aan het fysieke en mentale aspect van golf. Het is niet zo dat de betere golfers je beste klanten zijn. Je moet je op de hele club richten.

Als iedereen zijn of haar specialisme heeft, wat wordt dan jouw rol?

'Het totale plan van de spelers monitoren.. Het algemeen beleid maken . Maar ook ik zal veel op de mat, op de oefengreen en in de baan te vinden zijn.' De NGF en de PGA Holland hebben de laatste jaren nogal wat tools ontwikkeld. 'Het 9-stappenplan en De Golfacademie zijn mooie zaken, waar je als pro en als golfer je voordeel mee kunt doen. Het is extra leuk omdat ik zelf heb meegewerkt aan het opstellen van het plan.'

Je hebt op Houtrak met een geheel divers 'bestand' te maken.

'Klopt. We hebben sterke competitieteams, dus behoorlijk wat goede spelers. Maar ik werk net zo lief met hen als met bijvoorbeeld een handicapper-24.

En meer groepslessen. Dat lijkt de trend te zijn.

'Natuurlijk zijn er altijd mensen die alleen lessen of training willen hebben. Maar als je traint met een groepje, dan is dat vaak veel productiever. En leuker. Trainen onder begeleiding zal ook vaker gaan voorkomen.'

Ook de golfconsument wordt kritischer.

'Terecht. Daarom moet je een breed scala aan producten aanbieden: themalessen en –cursussen, masterclasses. Noem maar op.'

Een golfschool kan een belangrijke rol spelen bij het werven van nieuwe leden.

'Dat is absoluut het geval. Maar dat geldt ook voor de club, de brasserie en de winkel. Samenwerken is het sleutelwoord. Als het de een goed gaat, gaat het de ander goed. Dat is uiteindelijk in het voordeel van alle nieuwe en bestaande leden.'

Websites? Social Media?

'Worden steeds belangrijker. Een goede site is een must en daar zijn we nu volop mee bezig. Met zaken als Twitter en facebook bereik je vooral de jongere generatie.'